Traseul metroului clujean, viitoarele stații și noile zone cu potențial pentru investițiile imobiliare
Autor: Welt Imobiliare
Diverse
13/05/2021
Proiectul metroului clujean a stârnit în spațiul public numeroase controverse, însă un lucru este sigur: transpunerea pe teren a documentațiilor care se întocmesc acum va genera noi dezvoltări imobiliare adiacente stațiilor de metrou și o sporire a cotei de piață a proprietăților deja existente. În calitate de profesioniști sau de clienți ai domeniului imobiliar, ne este util să fim la curent cu ultimele date disponibile în privința metroului, pentru a ști unde ar putea apărea următoarele zone de dezvoltare și unde ar putea fi amplasate în viitor unele dintre cele mai căutate proprietăți.
Detalii privind infrastructura metroului ne oferă memoriul de prezentare privind evaluarea impactului asupra mediului, încărcat pe site-ul municipalității la finalul lunii aprilie.
Proiectul metroului acoperă două unități administrativ-teritoriale, municipiul Cluj-Napoca și comuna Florești, urmând a facilita deplasarea între acestea, deplasare care acum este îngreunată de căile rutiere insuficiente și supraaglomerate. Este evident că, după finalizarea acestei investiții publice de amploare, proprietăților din Florești le va crește valoarea, floreștenii urmând a se simți mult mai aproape de Cluj-Napoca, prin acest nou mijloc de transport public rapid și eficient.
Linia de metrou ușor propusă urmează a avea o lungime de 20,1 km și 19 stații, în zona cărora, mai ales, prețurile proprietăților vor spori, odată ce lucrările se vor demara. După cum precizează memoriul, proiectul metroului „va funcționa ca un vector de structurare în viitor a unei dezvoltări urbane durabile a zonei metropolitane”. Va fi, așadar, coloana vertebrală pe care vor fi edificate viitoarele investiții, indiferent că vorbim de terenuri, de ansambluri rezidențiale de blocuri sau de case, de spații comerciale, clădiri cu funcțiuni publice ș.a.
Potrivit documentelor oficiale, „traseul liniei de metrou ușor începe din depoul suprateran aflat la vest de Florești. Primele trei stații deservesc zone de locuințe de densitate medie din Florești, iar apoi stațiile 4 și 5 deservesc zone multifuncționale într-o dinamică dezvoltare, desfășurate în jurul ancorelor viitorul spital regional de urgență și respectiv centrul comercial Vivo. Stațiile 6, 7 și 8 deservesc cartierul Mănăștur (cea mai densă zonă de locuințe din oraș), iar apoi linia urmează magistrala rutieră vest-est, traversând centrul orașului, până la Piața Mărăști. De aici, o ramură a liniei continuă înspre zona industrială Muncii, asigurând și legătura cu calea ferată și viitorul serviciu de tren metropolitan, iar o altă ramură deservește cartierele Gheorgheni și Sopor. Întreaga linie este în subteran, cu excepția racordului de tranziție de lângă depou.”
Mai pe larg, așa cum reiese din documentele oficiale, traseul viitorului metrou ușor va fi următorul:
Secțiunea VEST:
Depou suprateran (între Stația Electrică Florești și DN 1) - Strada Teilor - Liziera pădurii (între Str. Eroilor și Str. Subcetate) - Str. Abatorului - Cazarmă Florești - viitorul Spital Regional de Urgență - Str. Răzoare, cu stațiile: Țara Moților, Teilor, Copiilor, Sănătății, Prieteniei;
Secțiunea CENTRU: Drumul Sfântul Ioan - Str. Primăverii - Calea Mănăștur - Calea Moților - Str. Memorandumului - Piața Unirii - Bdul 21 Decembrie 1989 - Piața Avram Iancu - Bdul 21 Decembrie 1989 - Piața Mărăști, cu următoarele stații: Natura Verde, Mănăștur, Sfânta Maria, Florilor, Sportului, Piața Unirii, Piața Avram Iancu, Armonia, Piața Mărăști;
Secțiunea EST:
Piața Mărăști - Aurel Vlaicu - IRA - Strada Beiușului - Bulevardul Muncii, cu stațiile Transilvania, Viitorului, Muncii;
Piața Mărăști - Strada Teodor Mihali - Strada Alexandru Vaida Voevod - Sopor, cu stațiile Cosmos, Europa Unită.
Proiectul este în așa fel conceput, încât nu vizează numai rezolvarea unor probleme de mobilitate existente, ci și utilitatea sa ca instrument de structurare a unei dezvoltări metropolitane durabile în viitor, în special în zonele cu rezerve ample de teren, unde mobilitatea rapidă este astfel asigurată pentru locuitorii noilor ansambluri de locuințe.
Care este orizontul de timp în care metroul ar trebui să devină realitate? Conform documentelor disponibile în acest moment, „până în septembrie 2021 se urmărește finalizarea studiului de fezabilitate și obținerea avizelor / acordurilor necesare, inclusiv acordul de mediu, precum și finalizarea investigațiilor geotehnice detaliate și a proiectului preliminar. Apoi, în ultima parte a anului 2021 și în anul 2022 se vor desfășura achiziția publică a serviciilor de proiectare și execuție a liniei de metrou, materialului rulant și sistemelor aferente. Construcția efectivă va avea loc în patru ani, de la începutul lui 2023 până la finalul lui 2026, linia de metrou urmând a deveni funcțională în ianuarie 2027.”
Justificarea necesității metroului, care evidențiază faptul că populația stabilă este într-un trend crescător continuu, accentuat pentru Cluj-Napoca și exploziv pentru Florești, este relevantă și pentru domeniul imobiliar, în special pentru investitorii în proprietăți imobiliare, fiindcă populația nouă care se stabilește în Cluj-Napoca și în Florești are nevoie nu doar de soluții de mobilitate, ci și de locuințe, pe care le cumpără sau le închiriază. Datele studiilor pentru metrou ne arată și unul dintre motivele pentru care, nici măcar pe timp de pandemie, tranzacțiile cu terenuri, apartamente, case ș.a. nu și-au oprit dinamica pozitivă:
„În medie începând cu anul 2005 populația din Cluj-Napoca a cunoscut o creștere medie anuală de peste 800 de locuitori/an, cu o creștere anuală maximă de circa 1500 de locuitori/an în anul 2020. Populația din Florești a cunoscut o creștere medie anuală de peste 2200 de locuitori/an, cu o creștere anuală maximă de circa 3500 de locuitori/an în anul 2019. Alte localități limitrofe municipiului Cluj-Napoca (în special Apahida, Baciu și Gilău) au cunoscut, de asemenea, o dezvoltare accentuată, situație care a condus la creșterea valorilor de trafic între acestea și polul de interes Cluj-Napoca”, se precizează în memoriul dat publicității la finalul lunii aprilie.
Viitorul metrou ușor ar putea, așadar, contribui, la dezvoltarea unor noi zone rezidențiale pentru populația Clujului, la reconfigurarea valorică a arealurilor rezidențiale de acum.
Consilierii Welt Imobiliare vă stau la dispoziție cu un portofoliu larg de imobile, în cele mai atractive locații din Cluj-Napoca și din zona metropolitană. Vă invităm să colaborați cu noi contactându-ne la adresele de mai jos!
Sediu Centru, Cluj-Napoca
Bd. 21 Decembrie 1989, nr. 24, Cluj-Napoca
Orar: L-V: 9-19, S: 9-13
0364 644 644
Sediu Gheorgheni, Cluj-Napoca
Str. Liviu Rebreanu, nr. 9, Cluj-Napoca
Orar: L-V: 9-19, S: 9-13
0364 644 644
Sediu Floresti, Cluj-Napoca
Str. Avram Iancu (E60), nr. 209, Floresti
Orar: L-V: 9-19, S: 9-13
0364 644 644