Cine plătește comisionul? Proprietarul sau cumpărătorul?

Cine plătește comisionul? Proprietarul sau cumpărătorul?

Comisionul pentru cei care apelează la agențiile imobiliare pentru cumpărarea sau vânzarea unei proprietăți este de 2% plus TVA din prețul la care se realizează tranzacția. Plata este scadentă la data încheierii contractului de vânzare-cumpărare sau a oricărui act de transfer al proprietății. Comisionul este datorat în continuare și dacă imobilele prezentate se tranzacționează fără știrea agenției de către beneficiar sau de o rudă/afin al acestuia.

Cine plătește comisionul? Proprietarul sau cumpărătorul?

Răspunsul la această întrebare este foarte simplu: proprietarul va considera că cel care trebuie să plătească este cumpărătorul, iar cumpărătorul că proprietarul. Mai întâlnim și cazuri în care cele două părți implicate în tranzacție fac front comun contra părții care intermediază, facilitează și face posibilă tranzacția, agenția, și se oferă să plătească comisionul jumate-jumate, frățește, câte 1% fiecare, câte 1.5% (în cazurile „fericite”) sau deloc. Realitatea însă e alta decât cea care se dorește. Desigur că fiecare ar vrea să beneficieze de un serviciu prompt, de calitate, dar gratuit, însă nu stă deloc în firea lucrurilor ca unii să câștige de pe urma muncii neplătite a altora. Agențiile imobiliare nu prestează servicii de ajutor social, iar brokerii nu fac muncă de voluntariat în beneficiul proprietarilor sau al cumpărătorilor.
„Dar comisionul este prea mare! Câștigați prea mult!” sunt replicile cele mai frecvente pe care le aud agenții din partea clienților care nu doresc să plătească comisionul sau care vor să îl negocieze la sânge.

Aceleași persoane, atunci când sunt însă clienții altor profesioniști (medici stomatologi, mecanici auto, vânzători de telefoane, taximetriști, hair-styliști etc.) nu își permit să negocieze tarifele, ci le plătesc pe loc, fără discuții, ba mai lasă uneori și câte-un bacșiș consistent, cu toate că sumele care le sunt cerute sunt exorbitante.

De ce, de exemplu, consideră unii clienți că un comision de 1000 de euro plătit unei agenții imobiliare pentru achiziționarea unui apartament în valoare de 50 000 de euro este prea mult, dar aceiași clienți cumpără, fără niciun fel de negociere (care, de altfel, nici nu este posibilă), un telefon de 1000 de euro? Telefonul îl schimbă după 1, 2, 3, maximum 4 ani, pentru că atâta îi este durata de viață, iar un apartament poate fi folosit pe viață, chiar pe durata vieții mai multor generații (copii, nepoți). De ce considerăm că un agent imobiliar câștigă prea mult, dar nu ne permitem să îi spunem același lucru mecanicului auto care ne ia 1000-2000 de lei manoperă pentru munca de o zi? De ce nu ni se pare prea scump să îi plătim hair-stylistului 100 de lei pentru că ne tunde și ne aranjează părul timp de o oră? Și exemplele pot continua. Cu toate că mulți clienți care apelează la agențiile imobiliare plătesc integral comisionul fără niciun fel de negociere, așa cum procedează și în cazurile enumerate mai sus, considerând că au avut nevoie de serviciile agenției care le-a găsit un apartament potrivit necesităților lor, unii afirmă, după ce au beneficiat de aceste servicii profesioniste, că agentul imobiliar nu a făcut de fapt nimic, „numai i-a plimbat de câteva ori, așa că nu își merită comisionul”.

„Plimbarea” agentului pe teren are însă în spate multe ore de muncă, de preluat apartamente, de studiat piața, de promovat proprietăți, de selectat oferte, de descâlcit situații juridice foarte încâlcite, și, în plus, brokerii nu plimbă clienții pe teren doar de plăcere, pentru a face mișcare, pentru a alunga plictiseala ori pentru că nu ar putea munci altceva. „Plimbarea” la apartamente este o muncă ce trebuie plătită fiindcă este consumatoare de timp și de resurse (promovarea apartamentelor costă, la fel sediile, benzina, taxiul, reparațiile mașinii, telefoanele, calculatoarele etc.).

Să vedem ce face pentru clienți brokerul imobiliar pentru a își câștiga, pe drept cuvânt, comisionul:

Ce face agentul imobiliar pentru cumpărător

  • Selectează proprietățile compatibile cu cererea beneficiarului, programează și asigură vizionarea acestora. Această muncă poate fi uneori deosebit de istovitoare pentru că proprietarul răspunde greu la telefon, e foarte ocupat, este greu de găsit o zi și o oră când ambele părți au timp pentru a se întâlni, detaliile cerute de către cumpărător nu sunt cunoscute de către proprietar ș.a.m.d.
  • Consiliază cumpărătorul privind prețurile, specificul diferitelor zone, îl sfătuiește pentru a își investi banii în cea mai bună proprietate existentă, care se încadrează în bugetul disponibil.
  • Asistă procesul de negociere al prețului final, iar prin negocierea în jos a prețului, agentul își reduce de fapt și comisionul propriu.

Ce unii cumpărători nu conștientizează este că, odată cu negocierea prețului final de vânzare se negociază, la pachet, implicit, și comisionul agenției. Cu cât tranzacția se încheie la un preț mai mic, cu atâta și agenția primește un comision mai redus, însă, cu toate acestea, brokerul imobiliar este interesat și participă activ la obținerea unui preț cât mai bun pentru clientul său. Client care, ulterior, ar trebui să plătească 2% plus TVA, fără a mai face considerații inutile asupra venitului maxim pe care ar trebui să îl obțină agentul.

  • Agenția oferă consultanță pentru finalizarea cumpărării, programează încheierea actelor la notar, se asigură că există toate actele necesare.
  • La cererea beneficiarului, agenția redactează un antecontract de vânzare-cumpărare sub semnătură civilă în condițiile stabilite de comun acord de promitentul-vânzător și de către beneficiar, fără niciun fel de taxă suplimentară, în afara comisionului.
  • În cazul în care apartamentul este cumpărat pentru investiție, agenția îi poate aduce noului proprietar și chiriașii doriți.

Ce face agentul imobiliar pentru proprietar

  • Agenția întreprinde, pe cheltuiala sa, demersuri specifice de publicitate și promovare imobiliară.
  • Agenția identifică, selectează și îi prezintă proprietarului potențiali cumpărători (pe care, de multe ori, îi aduce la locuință pe cheltuiala sa).
  • Agenția asistă procesul de negociere în beneficiul ambelor părți, îi oferă proprietarului consultanță pentru finalizarea vânzării și încheierea actelor de transfer a proprietății.
  • În cazul în care se dorește încheierea unui antecontract de vânzare-cumpărare, agenția va elabora acest act. Actul încheiat la agenție nu presupune cheltuieli suplimentare, în afara comisionului, are valoare legală și asigură derularea ulterioară a tranzacției – cumpărătorul are siguranța rezervării apartamentului, iar proprietarul a vânzării, cunoscând termenii tranzacției (prețul, data la care va fi plătit, data predării proprietății ș.a.m.d.).

De ce, atunci când este vorba despre plata comisionului, vânzătorul și cumpărătorul nu pot face front comun pentru a negocia neplata integrală sau parțială cu agenția?

E simplu! Pentru că agenția are o relație unică cu fiecare dintre părți. Brokerul imobiliar se ocupă de un cumpărător independent de un proprietar sau altul, îi prezintă oferte din întreaga bază de date, umblă uneori pe teren cu clientul o lună, două, șase sau un an. La fel este cazul și atunci când vorbim despre proprietari. Un apartament preluat în baza de date se poate vinde într-o zi sau în doi ani, în funcție de preț, de zonă, de condițiile pe care le impune proprietarul. Indiferent că este o relație de lungă sau de scurtă durată, agentul imobiliar se ocupă separat de cumpărător și de vânzător, treaba lui fiind să îi facă să se întâlnească în așa fel încât cererii să i se potrivească oferta.
„Dar ați preluat apartamentul ieri și l-ați vândut azi! Pentru ce să vă dau 1000 de euro!?” este o altă întrebare exclamativă cu care sunt confruntați uneori brokerii imobiliari de către proprietarii care consideră că agentul nu este bun dacă îi vinde apartamentul doar după un an, ori că este un șarlatan care vrea să îl tapeze de bani dacă i-l vinde într-o zi. Indiferent de durata în care se vinde un apartament, comisionul este același pentru că în spatele unei vânzări rapide, la fel ca a uneia de durată, sunt aceleași zeci și sute de ore de muncă.

Din fericire, cazurile de negociere prost înțeleasă de mai sus nu sunt o regulă, existând mulți clienți onești care înțeleg că orice serviciu trebuie plătit conform tarifului agreat, pentru care se semnează, de altfel, și acte. Acest articol are doar scopul de a explica faptul că serviciile de intermediere imobiliară realizate de către agenții reprezintă o muncă plătită și nu una voluntară. Iar comisionul se achită o singură dată pentru o proprietate cumpărată pe viață.

În schimbul comisionului de 2% plus TVA, brokerii Welt Imobiliare vă oferă cele mai bune servicii și vă vor ajuta, cu siguranță, să vă găsiți casa în care să vă simțiți acasă! Pentru că nu cumpărați doar o casă, ci un sentiment de bine sau de siguranță financiară.